JANGAN CEPAT MENGHUKUM

ASSALAMULAIKUM N HAII !!"Jangan cepat menghukum seseorang itu tanpa menyelidikinya terlebih dahulu."pernah dengar ayat ni??confirm pernah punya.aku pelik.kenapa manusia nie suka sangat buat tuduhan melulu tanpa ada niat nak bertanya apa sebenarnya yang terjadi.aku tahu ramai yang setuju maybe tak tapi ITULAH kenyataan nya.kita menghukum seseorang itu TANPA kita siasat apakah yang berlaku sebenarnya.kita suka tengok orang sakit.kita suka tengok orang tersiksa.kita suka buka aib orang WALAUPUN kita tak tau apa yang kita baca,kita tengok,kita dengar tu BETUL??yang kita tau hanya menghukum,menghukum and terus menghukum.see,sampai bila kita nak jadi macam nie??suka tengok orang malu??kita tak fikir perasaan orang yang kita hukum tu.Aku bercakap bukan nak menghukum sesiapa,tapi aku harap kita BUKAK MINDA kita sikit.jangan duduk kat satu tempat je.just dengar apa orang cakap,pastu TERUS PERCAYA,nah sian orang yang dikatakan tu.aku ambik contoh la,macam ..
kes amalina tu,orang dok heboh cakap dia kena culture shock la,tu la,nie la,tapi ada kita tanya dia??kita terus HUKUM dia.cakap macam-2 pasal dia.cuba think positif sikit.at least kita boleh BERBANGGA kat dia.dia pandai.jadikan dia pembakar semangat kita.senang kan.that all.tak payah la bukak aib orang lain.and JANGAN CEPAT MENGHUKUM seseorang tu berdasarkan apa yang dia buat.cuba ambil nilai positif dia.sorry kalau ada yang terasa.aku tak berniat nak kaitkan dgn sesiapa.sekadar renungan untuk korang dan peringatan utk diri sendiri.

No comments:



http://25.media.tumblr.com/61b94a4c72f341f9
 
copyright © 2012 to Najwa Rihan | design by Aida Omar