SUKA SANGAT MENGHINA ORANG !!

ASSALAMUILAKUM N HAII,pernah tak seumur hidup korang tak pernah kena ngumpat or mngumpat??mesti pernah kan??aku pun pernah,bohong la kalu tak pernah,tapi pernah tak korang fikir kenape kita kena jugak mngumpat??mulut nie asyik cakap maen lepas jer kan??nak-2 bercerita pasal keburukan orang laen,perghh mulut tu memang nak mencari kesalahan orang jer la kan??aku pun sendiri pelik dengan perangai manusia zaman skrang,ape fikir diri tu too perfect sangat la sampai mulut tu sedap jer jadik mak joyah??aku bercakap dari pengalaman..aku pun pernah gak mngmpat tapi tak lah sampai tahap HARDCORE!!antara dialog yang sering kite dngar bile mngumpat nie ialah:

PASAL KECANTIKAN:mula la mulut tu mengodem si polan bt si polan..cakap yg dia tu buruk la,pkai mekap x kena rupa la,pastu bila orng diumpat nie kawin or berkawan ngan orang yang berada ckit mula la mulut tu ringan nak bercakap cmnie'ala guna sihir la tu,kalu x mcmne boleh sangkut'masyallah,sampai macam tu sekali ker tahap umpatan dieorg??




PASAL KELUARGA:bila ada keluarga bergado or whateva ada jer MULUT-2 PRIHATIN berckp nape la family uh jadik cm tu,for example la,ad seorng anak jiran dia nie selalu melepak,jiran yang kononnye'PRIHATIN' nie tadi dok bercakap satu kampung yg anak jiran nye tadi nie jahat la,x berguna la,(konon dia jer baik),cube korang fikir,patut ker dia cakap camtu??tau la nak nasihat tapi nasihat depan-2 la,nie tak,dok bawak mulut satu kampung,tak ker mngaibkan name nyer tu,boleh kan pegi rumah jiran uh bagi nasihat ckit,tak salah bagi nasihat kan??


CARA IT:ha,nie yang paling bahaya,tau la skarng zaman suda maju,sampaikn mak joyah jual kuih pun ada FACEBOOK kn??tapi kita salah guna,kita jdikan FACEBOOK or apa-2 jer laman sosial sebagai medan mngutuk org,korang x pernah buat ker??aku pernah,tapi serius aku MENYESAL !!ya ALLAH ampun dosa aku,sebab tu aku ANTI orang yg mengguna kan laman sosial sebgai medan bertempur,,tak slh luah perasaan,luah la,saper larang kan??tapi agak-2 la,jage perasaan orang ckit..

aku bukan nak dabik dada aku yg kerepeng nie cakap yg aku nie TOO PERFECT coz aku tau kita semua TAK PERFECT so,dari kita dok mnmbah koleksi dosa yg kita pun tak tau banyak mner baik kita berubah kann??tak salah nak berubah utk jdik lebih baik??
bak kate ustazah aku,saper nak ngumpat kita,ngumpat la,coz dosa kita dapat kat dia,pahala dia bagi kat kita,"TERIMA KASIH KERANA MENGUMPAT SAYA"

No comments:



http://25.media.tumblr.com/61b94a4c72f341f9
 
copyright © 2012 to Najwa Rihan | design by Aida Omar